Opéra Queens, Mike Fan, Sodom & Gomorrah


Toronto, ON

Description


1. Name of Work // Nom de l'œuvre

Sodom & Gomorrah

2. Company / Artist Description // Description de la compagnie / de l'artiste : 

EN

Praised as “vivid, wonderful theatre" and “the ideal medium to explore the performative aspects of gender, sexuality, identity and life itself” (Barcza Blog), Opera Queens was founded in Fall 2020 by Artistic Director Mike Fan (they/them) aka drag diva Tanya Smania (she/her) to reinvent heteronormative, Eurocentric canon works as well as to commission new works for traditionally marginalized voices. A Canadian, federally incorporated non-profit organization since 2021, Opera Queens presents classical vocal music in FULL COLOUR: majority LGBTQ and IBPOC in drag, gender-bent, and queerified and yes, we always sing and perform live! 

Opéra Queens focusses on an annual mainstage summer production presented in both of our major centres of Toronto and Montréal with boutique offerings and collaborations throughout the year serving Ontario, Québec, online audiences, and beyond. New commissions include “When Daylight Rises”, “Cleopatra Built”, and re-imagined overtures to “Samson et Dalila” and “Adriana Lecouvreur” by Morgan-Paige Melbourne for “Drama Queens”. Productions include “Tanya’s Secret” fundraising for Kyiv Pride at Canada’s National Ballet School, earning "three cheers to Opéra Queens” from Opera Ramblings and crowned among Barcza Blog’s “Best of 2022”; “Chez Pauline Viardot”, a recital live-streamed from Pollack Hall; live and filmed productions of “Drama Queens” featuring opera scenes of history, myth, and legend; as well as “Latin Night”, centred on the Canadian premiere of these wings are meant to fly (Serpa & Kline), an opera on the Pulse Orlando tragedy. 

Initiatives such as the Opera Queens Podcast, now in its 2nd season, spotlights queer and IBPOC artists and their allies with conversations taking audiences behind the stage through conversations on race, representation, and transcending heteronormativity and colonization in the operatic canon. Performances and events include collaborations with McGill’s Queer History Month, Pacific Opera Victoria, Lucky Penny Opera, Waterloo Public Library, Greater Victoria Public Library, Schulich School of Music, Rainbow Reels Queer & Trans Film Festival, YES Montreal, and Kin Experience. 

Opera Queens has received $200,000 in funding and support from Canada Council for the Arts (Digital Now, Concept to Realization: Explore and Create, and Public Outreach grants), Social Sciences & Humanities Research Council (SSHRC Joseph-Armand Bombardier CGSM), Ontario Council for the Arts (Music Production & Presentation grant), Toronto Arts Council (Music Project grant), Red Cross Canada, York Region Chamber Music, Queer McGill, and Queens University. Upcoming, the Opera Queens make their début at Cinquefoil’s Intersection Concert (Hamilton), Theatre Direct’s Forward March Festival in Earlscourt Park (Toronto), and “A Night of 1000 Cleopatras” (Montréal), exploring Cleopatra’s complex legacy and mythology through the social justice lenses of her race controversy, patriarchy, and gender. To learn more, visit www.OperaQueens.ca or find them on social media @OperaQueens! 

FR

Loué comme un "théâtre vivant et merveilleux" et "le médium idéal pour explorer les aspects performatifs du genre, de la sexualité, de l'identité et de la vie elle-même" (Barcza Blog), Opera Queens a été fondé à l'automne 2020 par le directeur artistique Mike Fan (ils/elles) alias la drag diva Tanya Smania (elle/elle) pour réinventer les œuvres canon hétéronormatives et eurocentriques ainsi que pour commander de nouvelles œuvres pour les voix traditionnellement marginalisées. Organisme canadien à but non lucratif constitué en société fédérale depuis 2021, Opéra Queens présente de la musique vocale classique en PLEINE COULEUR : majorité LGBTQ et IBPOC en drag, gender-bent, et queerified et oui, nous chantons et jouons toujours en direct ! 

Opéra Queens se concentre sur une production annuelle d'été présentée dans nos deux principaux centres de Toronto et de Montréal, avec des offres de boutique et des collaborations tout au long de l'année pour l'Ontario, le Québec, les audiences en ligne et au-delà. Les nouvelles commandes comprennent "When Daylight Rises", "Cleopatra Built", et les ouvertures réimaginées de "Samson et Dalila" et "Adriana Lecouvreur" par Morgan-Paige Melbourne pour "Drama Queens". Parmi les productions, citons "Tanya's Secret", une collecte de fonds pour la Fierté de Kiev à l'École nationale de ballet du Canada, qui a reçu le prix "three cheers to Opéra Queens" de Opera Ramblings et qui a été couronnée par le Barcza Blog dans la catégorie "Best of 2022" ; "Chez Pauline Viardot", un récital diffusé en direct du Pollack Hall ; les productions en direct et filmées de "Drama Queens", qui présentent des scènes d'opéra historiques, mythiques et légendaires, ainsi que "Latin Night", centrée sur la première canadienne de These wings are meant to fly (Serpa & Kline), un opéra sur la tragédie du Pulse d'Orlando. 

Des initiatives telles que le podcast d'Opera Queens, qui en est à sa deuxième saison, met en lumière des artistes queer et IBPOC ainsi que leurs alliés, avec des conversations qui emmènent le public derrière la scène pour parler de la race, de la représentation et du dépassement de l'hétéronormativité et de la colonisation dans le canon de l'opéra. Les spectacles et les événements incluent des collaborations avec le Queer History Month de McGill, Pacific Opera Victoria, Lucky Penny Opera, la Bibliothèque publique de Waterloo, la Bibliothèque publique du Grand Victoria, l'École de musique Schulich, le Rainbow Reels Queer & Trans Film Festival, YES Montreal et Kin Experience. 

Opera Queens a reçu 200 000 $ en financement et en soutien du Conseil des Arts du Canada (Digital Now, Concept to Realization : Explore and Create, and Public Outreach grants), du Conseil de recherches en sciences humaines (CRSH Joseph-Armand Bombardier CGSM), du Conseil des arts de l'Ontario (Music Production & Presentation grant), du Toronto Arts Council (Music Project grant), de la Croix-Rouge canadienne, de York Region Chamber Music, de Queer McGill et de l'Université Queens. À venir, les Opera Queens feront leurs débuts au Cinquefoil's Intersection Concert (Hamilton), au Forward March Festival de Theatre Direct au parc Earlscourt (Toronto) et à "A Night of 1000 Cleopatras" (Montréal), explorant l'héritage complexe et la mythologie de Cléopâtre à travers les lentilles de justice sociale de la controverse raciale, du patriarcat et du genre. Pour en savoir plus, visitez www.OperaQueens.ca ou retrouvez-les sur les médias sociaux @OperaQueens ! 

3. Confirmed Co-producers and Commissioners on this Work // Co-producteur.rice.s et commissaires confirmé(e)s sur cette œuvre 

EN

Not yet confirmed, but we have applied to the Community Services Recovery Fund (CSRF) and will also been applying to previously successful granting bodies including the Canada Council for the Arts, Toronto Arts Council, Ontario Arts Council, and Watershed Festival (Queens University) as well as other funding sources including the City of Toronto, RBC & TD Foundations, as well as any others that would be a good fit for our organization and this project. 

FR

Ce n'est pas encore confirmé, mais nous avons fait une demande auprès du Community Services Recovery Fund (CSRF) et nous ferons également des demandes auprès d'organismes subventionnaires ayant déjà obtenu des subventions, notamment le Conseil des Arts du Canada, le Conseil des Arts de Toronto, le Conseil des Arts de l'Ontario et le Watershed Festival (Université Queens), ainsi que d'autres sources de financement, notamment la ville de Toronto, les fondations RBC et TD, et toute autre source qui pourrait convenir à notre organisation et à ce projet. 

4. Name(s) of Composer(s) // Nom du (des) compositeur(s) : 

Steven Sérpa 

5. Name of Librettist(s) // Nom du (des) librettiste(s) : 

Elizabeth van Os 

6. Additional Confirmed Key Artistic Collaborators // Autres collaborateur.rice.s artistiques clés confirmés : 

Thera Barclay 
Marianne Bendig Grandoni 
Ryan Colbert 
Lauren Halasz 
Dr. Jay Marchand Knight 
Rain Saran Senavinin 
Christina Yun 

7. Piece / Project Description // Description de l'œuvre / du projet : 

EN

This is a new opera that will be paired with Puccini’s “Suor Angelica” exploring the complex identities and ambiguities of queer-trans identity and religion with a predominate treble and/or female cast as in with the Puccini opera. It can also exist as a standalone opera that can tour and be presented independently, particularly with schools lacking roles and repertoire for treble and female voices. Our opera is set in Utah during the last years of the 1890s. Our main protagonists are two (of three) sister wives of an absent husband, continually away on church missions. They have developed a deep emotional bond during their time together building a life on the frontier and providing for their children. From a modern perspective, they would be queer or lesbian. Polygamy is suddenly ended by the church leaders who had instituted it as God’s commandment, leaving many families delegitimized by both church and government. A church elder visits their home with the news that only the husband’s first wife can be acknowledged and the other two must go into hiding with their children or be divided among single men to form new families. The opera’s protagonists are forced to fight for the love and family they’ve built together or submit themselves to the whim of church control. Like others in their position, these two women flee Utah for Alberta where they can start a new life together with their children, without their husband, the church, or the government controlling their lives and family. It is a unique opportunity to explore the Canadian side of this Faith as well as a majority LGBTQIA and BIPOC majority cast and creative team to present this traditionally heteronormative and Caucausian-centric story and community. Our librettist Elizabeth van Os was a former member of the Mormon faith and brings a lived experience to this important story of authentic personal identity. We also bring together our Canadian and American artists, hoping to forge our mutual connections to present and tour this work throughout Canada, the United States, and beyond. 

FR

Il s'agit d'un nouvel opéra qui sera jumelé à "Suor Angelica" de Puccini et qui explorera les identités complexes et les ambiguïtés de l'identité queer-trans et de la religion avec une distribution à prédominance d'aigus et/ou de femmes comme dans l'opéra de Puccini. Il peut également exister en tant qu'opéra autonome qui peut être présenté en tournée et de manière indépendante, en particulier dans les écoles qui manquent de rôles et de répertoire pour les voix aiguës et féminines. Notre opéra se déroule dans l'Utah au cours des dernières années de la décennie 1890. Nos principaux protagonistes sont deux (sur trois) sœurs épouses d'un mari absent, continuellement en mission pour l'église. Elles ont développé un lien émotionnel profond pendant le temps qu'elles ont passé ensemble à construire une vie sur la frontière et à subvenir aux besoins de leurs enfants. D'un point de vue moderne, elles seraient gays ou lesbiennes. La polygamie est soudainement abandonnée par les dirigeants de l'église qui l'avaient instituée comme un commandement de Dieu, laissant de nombreuses familles délégitimées par l'église et le gouvernement. Un ancien de l'église se rend chez eux pour leur annoncer que seule la première femme du mari peut être reconnue et que les deux autres doivent se cacher avec leurs enfants ou être réparties entre les hommes célibataires pour former de nouvelles familles. Les protagonistes de l'opéra sont contraints de se battre pour l'amour et la famille qu'ils ont construits ensemble ou de se soumettre aux caprices de l'église. Comme d'autres dans leur situation, ces deux femmes fuient l'Utah pour l'Alberta où elles peuvent commencer une nouvelle vie ensemble avec leurs enfants, sans que leur mari, l'église ou le gouvernement ne contrôlent leur vie et leur famille. C'est une occasion unique d'explorer le côté canadien de cette Foi ainsi qu'une distribution et une équipe créative majoritairement LGBTQIA et BIPOC pour présenter cette histoire et cette communauté traditionnellement hétéronormative et centrée sur le Caucase. Notre librettiste Elizabeth van Os était un ancien membre de la foi mormone et apporte une expérience vécue à cette importante histoire d'identité personnelle authentique. Nous réunissons également nos artistes canadiens et américains, dans l'espoir de forger nos liens mutuels pour présenter et faire tourner cette œuvre au Canada, aux États-Unis et ailleurs. 

8. Vocal Forces // Forces lyriques : 

EN

2 leads, 5-10 featured and supporting artists, no chorus/ensemble 

FR

2 rôles principaux, 5-10 artistes principaux et secondaires, pas de chœur/ensemble. 

9. Orchestration // Orchestration : 

EN

piano, violin, cello 

FR

piano, violon, violoncelle 

10. Premiere Date and Venue/Location // Date et lieu de la première 

EN

June 2024 workshop - Toronto 
August 2024 world première Montréal 

FR

Juin 2024 atelier - Toronto 
Août 2024 première mondiale Montréal 

11. Audience: Who do you envision as the most-excited audience for this work? // Le public : Quel serait, selon vous, le public le plus enthousiaste pour cette œuvre ? 

EN

We hope to reach LGBTQ2IA , BIPOC, racialized and ethnic persons, those new to opera, and/or young audiences. 

FR

Nous espérons toucher les personnes LGBTQ2IA , BIPOC, les personnes racialisées et ethniques, celles qui ne connaissent pas l'opéra et/ou le jeune public. 

12. Notes on identities represented // Remarques sur les identités représentées : 

EN

By representing LGBTQ2IA , BIPOC, racialized and ethnic persons, and both emerging, established, and older artists looking to redefine or revamp their careers, we hope to welcome those new to opera, and/or young audiences who do not otherwise see themselves reflect either in opera, classical music, and/or religion. It’s an opportunity for thought provoking, inclusive, and powerful new music reflecting a critical story that has not been told before in a queer-trans context featuring majority LGBTQ artists of colour. Queer love is still considered a sin in the mainstream religions, and queer voices are often silenced and hidden. This is also the case with the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (LDS or Mormon Church). However, the practice of polygamy and creation of female homosocial spheres within Mormon society inadvertently created environments for queer women to explore emotional and physical intimacy. This taboo is recorded in journals and reports of “sisterly affection.” This project is important to share will reveal a hidden history within the Mormon faith. Queer people have continually lived within these faith communities. Steven and Elizabeth are all queer survivors of fundamentalist religions that vilify our queerness. Elizabeth is ex-Mormon and Steven grew up a Fundamentalist Christian. Thus, we know how lonely and isolating queerness is in these religious environments. With this work, we want to honor our fellow queer people who have suffered in the past and in the present. Thank you for considering this project that will be important to so many people navigating queerness and religion. 

FR

En représentant des personnes LGBTQ2IA , BIPOC, racialisées et ethniques, ainsi que des artistes émergents, établis et plus anciens qui cherchent à redéfinir ou à relancer leur carrière, nous espérons accueillir les personnes qui découvrent l'opéra et/ou les jeunes publics qui ne se reconnaissent pas dans l'opéra, la musique classique et/ou la religion. Il s'agit d'une opportunité pour une nouvelle musique qui suscite la réflexion, qui est inclusive et qui reflète une histoire critique qui n'a pas été racontée auparavant dans un contexte queer-trans, avec des artistes de couleur majoritairement LGBTQ . L'amour homosexuel est toujours considéré comme un péché dans les grandes religions, et les voix homosexuelles sont souvent réduites au silence et cachées. C'est également le cas de l'Église de Jésus-Christ des saints des derniers jours (Église LDS ou mormone). Cependant, la pratique de la polygamie et la création de sphères homosociales féminines au sein de la société mormone ont involontairement créé des environnements permettant aux femmes homosexuelles d'explorer l'intimité émotionnelle et physique. Ce tabou est consigné dans des journaux et des rapports d'"affection fraternelle". Ce projet est important car il révèle une histoire cachée au sein de la foi mormone. Les personnes homosexuelles ont toujours vécu au sein de ces communautés religieuses. Steven et Elizabeth sont tous des survivants homosexuels de religions fondamentalistes qui vilipendent notre homosexualité. Elizabeth est une ancienne mormone et Steven a grandi en tant que chrétien fondamentaliste. Nous savons donc à quel point l'altérité est solitaire et isolée dans ces environnements religieux. Avec ce travail, nous voulons honorer nos camarades homosexuels qui ont souffert dans le passé et dans le présent. Nous vous remercions de prendre en considération ce projet qui sera important pour tant de personnes qui naviguent dans l'altérité et la religion. 

13. Equity - Further Context // Équité - Fournir un contexte supplémentaire 

EN

Opéra Queens is an intercultural organization serving majority (minimum 50%) LGBTQ and BIPOC arts workers and their audiences and communities.

FR

Opéra Queens est une organisation interculturelle au service des travailleurs artistiques majoritairement (minimum 50%) LGBTQ et BIPOC et de leurs publics et communautés.

14. Photo Credits // Crédits photos : 

Opéra Queens

Key Contacts / Contacts clés